Kişinin yasevimliığı maşer içinde kıymeti olan , kudret, seçenek ve diğer davranış biçimlerini geliştirdiği süreçlerin tüyöneten.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara gereğince insanoğluın davranışlarında belirli gelişmeler sağlamlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Terbiye; kişinin davranışlarındaki evetşantısı yoluyla kasıtlı olarak ve isteyerek değkonume meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kadar eğitimin bir çok teşhismı konstrüksiyonlabilmektedir. Ancak, hasetmüzde çoğunlukla tercih edilen teşhism:
“Kişinin davranışında, kendi evetşantısı yoluyla ve kasıtlı olarak istenilen yönde( eğitimin ammaçlarına elverişli ) değkonume meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu aşinalık gereğince;
· Terbiye bir süreçtir.
· Terbiye sürecinde, kişinin davranışlarının istenilen yönde değkonutirilmesi ammaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değkonume kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde kişinin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç üs öğesi vardır.
1. Amaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Terbiye ammaçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam fiyat ve yorum ile son bulur. Sürecin bu mantığı mecmu kültürler sinein aynıdır. Amaçların içeriği ve öğrenme sinein kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre gereğince değkonuebilir, ancak sürecin doğbeyı değkonumez.
Terbiye kapsamı ve teşhismlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün boyunca birmebzul filozof ve terbiyeci, eğitimin ne olduğuna dayalı farklı farklı teşhismlamalarda bulunmuşdolaşma. Hasetmüzde ise eğitimin kabul edilen ölçünlü teşhismı şudur: Terbiye, kişinin davranışlarında kendi evetşantıları yoluyla kasıtlı olarak istendik davranış değkonuikliği meydana getirme sürecidir. Bu teşhismlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu teşhismlamanın içinde eğitime dayalı bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları yoluyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değkonuikliği” ve “süreç” kadar kelimeler eğitimin esas taşlarıdır.
Terbiye, insan sinein yaşam boyu devam fail bir süreçtir ve davranışlarda başkalık meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise kişinin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik doğrusu beklentilere ve hedeflere elverişli olabileceği kadar istenmedik yönde de gelişebilir. Terbiye sürecinin konuletilmesi ise kasıtlı doğrusu programlı ve programlı olabileceği kadar gelişigüzel de olabilir. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal yetişek, gelişigüzel yapılan eğitime ise informal yetişek denir. Elan açıklayıcı bir örnek verirsek meslek, dershane, yetişek merkezleri kadar mekânlarda verilen yetişek formal; kişinin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı olmayan yetişek ise informal eğitidir. Yani yetişek sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine gereğince sınıflandırıldığında formal ve informal yetişek yürütmek üzere dü tür ortaya çıkar. Formal yetişek okullarda evet da kurumlarda belirli bir tasavvur ve yetişek çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu yetişek tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende yetişek süreci yönetimsel bir ekip ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal yetişek ise spontane gelişen ölçüsüz ve programsız yapılan eğitimdir ki birey bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir dizge olarak ele kızılındığında ise yetişek sisteminin üç üs ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. Göz; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, donanım, maliyet, personel kadar fiziki unsurlardır. Müddetç; meslek içinde meydana gelen dersler, öğrenme evetşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde marifet, yeterlilik, mezuniyet, imtihan akıbetları kadar istenilen davranış değkonuiklikleridir.